Klatremus

På avdelingen er det 9 barn i alderen 2,5 - 3,5 år. 3 ansatte: en pedagogisk leder og to barnehagemedarbeidere.

Vi samarbeider mye med storbarnsavdelingen, Ekornbarna. Barna på Klatremus har f.eks. mulighet til å besøke de store barna når de ønsker det. Vi mener at dette er veldig fin og rolig tilvenning før barnet begynner der.

På Klatremus arbeider vi mye i smågrupper ettersom vi tror at barna får mer fokus på den aktiviteten de driver med. Vi synes det er viktig at de får ro når de skal ha aktiviteter og da er mindre grupper fint. Det gir også bedre mulighet til å skape gode relasjoner med andre barn.

Vi jobber med ulike prosjekter. Når vi jobber med prosjektene så er noen av våre organiserte aktiviteter tilknyttet et tema. Vi har også andre aktiviteter som kan være eksperiment-, kunst- eller språkgruppe.

I løpet av uka roterer barna på de forskjellige aktivitetene. De gjør altså ikke samme aktivitet hver dag. Målet er at barna skal få en variert uke med masse læring og lek.

Vi går på mange forskjellige turer i nærområdet, andre ganger drar vi på langturer til byen (f.eks. botanisk hage, bondegård, parker etc.)

Sangsamlinger har vi hver dag på morgenen ca kl. 09.15. Ettersom våre barn er veldig glad i musikk har vi i blant sangsamlinger også på ettermiddagen.

Alle barna på avdeling er ute å leker minst en gang i løpet av en dag.

På formiddagene, etter sangsamling, har vi de organiserte aktivitetene. I løpet av dagen gir vi også barna muligheter til lek uten særlig innblanding fra voksne. Vi gjør det som kan være av interesse akkurat da.  Vi avslutter dagen ute dersom været og stemningen er bra.

Hver uke legger vi ut en ny ukeplan på hjemmesiden vår. Der kan foreldrene se hva vi skal finne på neste uke. På hjemmesiden legger vi ut bilder fra våre aktiviteter, og der skriver vi også hva vi har gjort i løpet av dagen.

Hilsen ansatte på Klatremus